luni, 16 decembrie 2013

Dor Transilvan - cum imparte dreptatea CNCD

Si iata urmarea unui colind...

Extrase din comunicate de presa referitoare la deciziile adoptate de Colegiul director al CNCD.


Comunicat de presa referitor la hotararile adoptate de Consiliului National pentru Combaterea Discriminarii in sedinta din data de 16.12.2013

"1.Declaratiile fostului Ministru al Culturii, Daniel Barbu, referitoare la bugetul Programului National de Prevenire si Control HIV/SIDA reprezinta discriminare directa si incalca dreptul la demnitate conform art. 2, alin. (1) si art. 15 din O.G. 137/2000, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare. Domnul Daniel Barbu a fost sanctionat cu avertisment. Vot: 5 voturi pentru si o opinie separata."
.....
"3. Continutul colindului antisemit interpretat de catre Ansamblul „Dor Transilvan" pe postul TVR 3 reprezinta o fapta de discriminare prin crearea unei atmosfere ostile, degradante si umilitoare la adresa comunitatii evreiesti conform art. 2, alin. (1) si (5) si art. 15 din O.G. nr. 137/2000, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare fiind sanctionate Regia Autonoma de Transport Urban Calatori Cluj-Napoca, in cadrul careia functioneaza corul „Dor Transilvan”, cu amenda contraventionala in cuantum de 5000 lei precum si Centrul Judetean pentru Conservarea si Promovarea Culturii Traditionale Cluj cu amenda contraventionala in cuantum de 5000 lei. Vot: in unanimitate a celor prezenti."

 
Comunicat de presa referitor la hotararile adoptate de Colegiul director al CNCD in sedinta din data de 04.12.2013 

" 4. Afirmatia de pe blogul unei persoane fizice conform careia Biserica ortodoxa romana ar fi “o organizatie anti-umana, criminala si anti-viata al carei scop pare a fi propasirea suferintei si mizeriei, a misticismului si necunoasterii, pentru propria lor bunastare” reprezinta discriminare si incalca dreptul la demnitate al persoanelor de religie ortodoxa conform art. 2 alin. (1) si art. 15 din O.G. nr. 137/2000, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare. Firma care a gazduit acest blog a fost sanctionata cu amenda contraventionala in valoare de 2000 lei. Vot: 5 voturi pentru si 3 voturi impotriva, cu opinie separata privind constatarea faptei, 5 voturi pentru si 3 voturi impotriva privind aplicarea amenzii."
.....
"6. Afirmatiile cu caracter homofob si antisemit ale directorului Teatrului din Timisoara reprezinta discriminare si incalca dreptul la demnitate conform art. 2 alin. (1) si art. 15 din O.G. nr. 137/2000, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare. Directorul a fost sanctionat cu avertisment. Vot: 7 voturi pentru sanctiune si 1 vot impotriva si in unanimitate a celor prezenti pentru constatare."

CNCD a solutionat dosarul constituit in urma declaratiilor despre regionalizare ale unor politicieni romani
 
         "Astazi, 2 octombrie 2013, Consiliul National pentru Combaterea Discriminarii a dezbatut si solutionat dosarul numarul 652/2013 cu privire la posibilele declaratii discriminatorii ale domnilor Victor Ponta, Traian Basescu, Liviu Dragnea si Crin Antonescu, conform carora regiunile cu populatie majoritara maghiara vor disparea ca urmare a regionalizarii administrative, care ar incalca drepturile cetatenilor etnici maghiari, drepturi dobandite prin ratificarea de catre Romania a numeroaselor conventii internationale.
         In urma deliberarilor, Colegiul director, cu unanimitate de voturi, a decis ca faptele sesizate nu intrunesc elementele constitutive ale art. 2, alin. (1) coroborat cu art. 2, alin. (4) si art. 15 din O.G. nr. 137/2000, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare. Declaratiile in cauza se incadreaza in limitele libertatii de exprimare prevazute de art. 2, alin. (8) din acelasi act normativ.
         Colegiul director a constatat ca, in speta, raportat la continutul declaratiilor, nu exista niciun element de incitare impotriva cetatenilor de etnie maghiara, nu exista un pericol evident si prezent.
         Declaratiile partilor reclamate au avut loc in cadrul dezbaterilor publice cu privire la planul de reorganizare administrativ teritoriala a Romaniei, subiect de maxim interes public.
         Avand in vedere calitatea partilor reclamate, de oameni politici, respectiv persoane in funtii de demnitate publica, rolul acestora are o importanta deosebita din perspectiva caracterului fundamental al jocului liber al dezbaterii politice intr-o societate democratica.
         Libertatea de exprimare este pretioasa pentru orice persoana, dar in mod deosebit are un caracter indispensabil pentru persoanele alese in functii de demnitate publica, pentru partidele politice si pentru membrii acestora, deoarece ei reprezinta pe cei care le dau votul, raspund preocuparilor acestora si le apara interesele (Incal v. Turkey par. 46, a se vedea Corneliu Barsan, Conventia Europeana a drepturilor omului, comentata si adnotata, vol. I, pag. 750, pct. 66). Ingerinta in limitele libertatii de exprimare a unei persoane aflate in functie de demnitate publica induce responsabilitati deosebite institutiilor statului. Una din principalele caracteristici ale democratiei consta in posibilitatea pe care ea o ofera de a rezolva prin dialog, fara a se recurge la violenta, problemele pe care le are de solutionat un stat, chiar si atunci cand acestea sunt extrem de dificile sau stanjenitoare, iar democratia se ”hraneste” din libertatea de exprimare”.
         Raportat la contextul declaratiilor, Colegiul retine ca suntem in prezenta unor dezbateri de interes public deosebit. Obiectivul declaratiilor supuse analizei a fost informarea opiniei publice a propriului electorat cu privire la pozitia lor politica in chestiunea reorganizarii administrativ teritoriale a Romaniei.
         Avand in vedere obiectivul urmarit de reclamati, continutul declaratiilor, contextul in care acestea au fost facute si rolul in societate a persoanelor, autori ai declaratiilor, Colegiul director a constatat ca, in speta, declaratiile se incadreaza in limitele libertatii de exprimare.
         Colegiul director reitereaza faptul ca libertatea de exprimare constituie valoarea fundamentala a unei societati democratice si plurale. Din aceasta perspectiva, libertatea de exprimare are un rol substantial in randul drepturilor fundamentale cuprinse in Constitutie si constituie trunchiul comun pentru exercitarea drepturilor fundamentale din sfera comunicarii. In aceasta sfera se includ: dreptul la libertatea presei, dreptul la libera exprimare a creatiilor artistice sau cele din zona literaturii, libertatea de predare a stiintei si libertatea creatiei. De asemenea, de acest trunchi comun se leaga si libertatea constiintei, a religiei si libertatea de intrunire. Acest grup de drepturi asigura participarea avizata a cetateanului la procesele sociale si politice.
        Exprimarea libera a opiniilor si credintelor, chiar si a celor nepopulare sau atipice, reprezinta conditia fundamentala a existentei unei societati vii si capabila de dezvoltare.
         Colegiul director precizeaza ca in prezenta speta s-a pronuntat, exclusiv, doar asupra declaratiilor sesizate fara a emite nicio apreciere cu privire la un viitor proiect privind   reorganizarea administrativ teritoriala a Romaniei.
        CNCD va comunica partilor, in termen legal, hotararea motivata si care este supusa caii de atac in instanta.

        Colegiul director al CNCD
        Bucuresti
          02.10.2013 "
 sursa: http://www.cncd.org.ro/presa/

...mai departe, va las pe voi sa reflectati...
 
-pictura de Donald Zolan - Reflectie

5 comentarii:

  1. Și din partea mea la fel. :)

    RăspundețiȘtergere
  2. @Melly @kristi
    Va multumesc si va doresc toate cele bune.

    RăspundețiȘtergere
  3. Sunt convinsa ca toti cei care fac remarci discriminatorii sunt dintre cei carora le place sa spuna ca ei nu-s rasisti etc s.a.... De n-ar fi nici nu le-ar iesi pe gura astfel de porumbei! Pur si simplu nu le-ar "veni" astfel de cuvinte.
    In ceea ce priveste regionalizarea administrativa tind sa cred ca respectivii faceau o constatare: daca un judet va fi intr-o regiune, altul in alta etc se poate spune ca majoritatea ar disparea "per total regiune"... Exemplu: Covasna are ca etnici majoritari maghiarii; fiind inclus judetul intr-o regiune cu majoritari romani e logic ca nu mai exista majoritate maghiara "per regiune" (nici ca teritoriu, nici ca nr. de indivizi) - ramane doar pentru Covasna, nu si pentru regiune... In acest sens am inteles eu declaratiile pe care le amintesti. Poate gresesc...
    Despre biserica ortodoxa n-as zice ca este "criminala" si "anti-viata" dar cred ca tinde spre incurajarea misticismului si necunoasterii, dar si spre discriminarea persoanelor care fac parte din alte culte religioase acceptate in RO. Fac aceasta afirmatie deoarece mi se pare stupid sa fie predat ortodoxismul in scoli ca... materie facultativ-obligatorie... Sa se predea ortodoxism in "scoli de duminica" (cum e in mai toate statele care se lauda ca respecta libertatea de exprimare), sa mearga numai cine vrea si "profesorii de religie" sa fie platiti din banii Bisericii. Elevii care nu merg la aceste ore sunt dezavantajati la media generala - si nu mi se pare corect. In plus, sunt, mai mult sau mai putin, marginalizati.
    No, am scris cam mult - te rog sa ma scuzi - dar articolul tau este unul dintre cele pentru care nu pot scrie doar "ce tare e" (chiar daca e). :)
    Iti doresc o zi frumoasa!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Am vrut doar sa facem comparatii intre fapte si pedepse asa cum la vede CNCD.
      Desi unele fapte sunt de gravitate mai mare, asa cum declara CNCD, pedepsele sunt mai mici sau de forma.
      Daca la "discriminare directa ce incalca dreptul la demnitate" se ia avertisment atunci la "o fapta de discriminare prin crearea unei atmosfere..." de ce se ia amenda?
      In rest fiecare cu biserica lui, ca oricum toti o platim ca pe tvr, vrem nu vrem.

      Ștergere